غذاهای خطرناک برای گربه‌ها

از آنجایی که  گربه‌ها در انتخاب غذا مشکل‌پسند هستند، گاهی اوقات فکر می کنیم گربه‌ها می دانند چه غذایی برای آنها بهتر است. اما این واقعیت که آنها از یک تکه گوشت بد دوری می‌کنند به این معنی نیست که آنها یک قوطی ماهی تن را هم پس می‌زنند. و این قوطی تن ماهی می تواند به همان اندازه خطرناک باشد. در حقیقت، ممکن است از آشنایی با برخی از غذاهای رایج که گربه‌های شما هرگز نباید بخورند متعجب شوید.

 ماهی تن

گربه‌ها می توانند به ماهی تن اعتیاد پیدا کنند، چه برای گربه ها و چه برای انسان بسته بندی شده باشد. از مصرف جسته و گریخته ماهی تن احتمالاً صدمه‌ای نخواهد دید. اما یک رژیم غذایی ثابت ماهی تن که برای انسان تهیه شده می‌تواند منجر به سوء‌تغذیه شود، زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز گربه را نخواهد داشت. و مصرف زیاد ماهی تن باعث مسمومیت با جیوه می‌شود. گربه شما یک قوطی تن ماهی باز را در کنار سینک ظرفشویی به عنوان یک دعوت به شام تلقی می کند. ضرب‌المثلِ «در دیزی بازه، حیای گربه کجاست» را که یادتان هست، طبیعتا بستن در دیزی برای طرفین ریسک کمتری دارد!

پیاز، سیر، تره

پیاز در انواع مختلف - پودر شده ، خام ، پخته یا آبگیری شده - می تواند گلبول های قرمز گربه را تجزیه کرده و منجر به کم‌خونی شود. این موضوع حتی در مورد پودر پیاز که در برخی غذاهای کودک وجود دارد نیز صادق است. یکباره خوردن مقدار زیاد یا خوردن مقدار کمتری به طور منظم باعث مسمومیت با پیاز می‌شود. علاوه بر پیاز، سیر که 5 برابر پیاز ماده موثره بیشتری دارد و تره نیز می‌توانند مشکلات عمده‌ای برای سلامتی و ادامه حیاتشان ایجاد کنند.

شیر و سایر محصولات لبنی

چه مشکلی دارد که به گربه‌تان یک نعلبکی شیر یا یک تکه پنیر پیشنهاد بدهید؟ بیشتر گربه ها عدم تحمل لاکتوز دارند. سیستم گوارشی آنها نمی‌تواند غذاهای لبنی را هضم کند و نتیجه آن می‌تواند ناراحتی گوارشی همراه با اسهال باشد.

الکل

آبجو ، مشروبات الکلی ، شراب ، غذاهای حاوی الکل - هیچ یک از آنها برای گربه شما مفید نیست. به این دلیل که الکل همان اثری را روی کبد و مغز گربه دارد که روی انسان دارد، اما مقدار بسیار کمتر آن به گربه‌ها آسیب می‌زند. فقط دو قاشق چایخوری ویسکی می تواند یک گربه 2 کیلویی را به کما ببرد و یک قاشق چای خوری دیگر می‌تواند او را از بین ببرد. هرچه خلوص الکل بالاتر باشد، علائم بدتر می‌شوند.

انگور و کشمش

از انگور و کشمش گاهی به عنوان تشویقی برای حیوانات خانگی استفاده می‌شود، اما این اصلا ایده خوبی نیست. اگرچه دلیل آن روشن نیست، اما انگور و کشمش می توانند باعث نارسایی کلیه در گربه‌ها شوند. و حتی مقدار کمی از آنها می تواند گربه را بیمار کند. استفراغ مکرر و بیش فعالی از علائم اولیه است. اگرچه بعضی از گربه‌ها هیچگونه عارضه‌ای نشان نمی دهند، اما بهتر است به گربه خود انگور ندهید و انگور و کشمش را از بالای میز و سایر مکان‌های قابل دسترس گربه‌تان دور نگه دارید.

کافئین

کافئین به مقدار زیاد می تواند برای یک گربه کشنده باشد و هیچ پادزهری وجود ندارد. علائم مسمومیت با کافئین شامل بی‌قراری، تنفس سریع، تپش قلب و لرزش عضلات است. علاوه بر چای و قهوه (دانه و سابیده شده)، کافئین در کاکائو ، شکلات ، کولا و نوشیدنی‌های محرک مانند ردبول یافت می‌شود. همچنین در برخی از داروهای سرماخوردگی و مسکن وجود دارد.

شکلات

شکلات می‌تواند برای گربه‌ها کشنده باشد. اگرچه اکثر مواقع گربه‌ها سرِخود آن را نمی‌خورند، آنها می توانند با دلبری کردن همراه صاحبانشان شکلات بخورند و بعضی‌ها هم فکر می‌کنند که دارند به گربه تشویقی می‌دهند. عامل سمی شکلات تئوبرومین است که  در انواع شکلات‌ها، حتی شکلات‌های سفید وجود دارد. اگرچه خطرناک ترین انواع آن شکلات تلخ و شکلات پخته شده بدون شکر است. خوردن شکلات می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب، لرزش، تشنج و مرگ شود.

پس مانده‌های چربی  و استخوان

پس‌مانده‌های سفره اغلب حاوی باقیمانده‌های چربی گوشت و استخوان هستند. چربی و استخوان هم ممکن است برای گربه‌ها خطرناک باشد. چربی ها، چه پخته و چه نپخته، می توانند باعث ناراحتی روده همراه با استفراغ و اسهال شوند. و گربه می‌تواند از استخوان خفه شود. خرده‌های استخوان همچنین می‌توانند باعث انسداد شوند و یا قسمت‌های داخلی دستگاه گوارش گربه شما را زخم کنند.

تخم مرغ خام

دادن تخم مرغ خام به گربه‌تان دو مشکل دارد. اولین مورد احتمال مسمومیت غذایی از باکتری هایی مانند سالمونلا یا E.coli  است. مشکل دوم این است که پروتئینی در سفیده تخم مرغ به نام آویدین که می‌تواند در جذب ویتامین H (B7 یا بیوتین) تداخل ایجاد کند و باعث مشکلات پوستی و همچنین مشکلاتی در پوشش مویی گربه شما شود.

گوشت و ماهی خام

گوشت خام و ماهی خام، مانند تخم مرغ خام، می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند. علاوه بر این، یک آنزیم (تیامیناز) موجود در برخی انواع ماهی خام، ویتامین ب1 (تیامین) را که یک ویتامین B ضروری برای گربه شما است، از بین می‌برد. کمبود تیامین می‌تواند مشکلات جدی عصبی ایجاد کند و منجر به تشنج و کما شود.

غذای سگ

خوردن گاه به گاه غذای سگ به گربه شما آسیب نمی‌رساند. اما غذای سگ جایگزین غذای گربه نیست. آنها ترکیبات مشابه بسیاری دارند . اما غذای گربه اختصاصا برای نیازهای گربه تهیه شده است که شامل پروتئین بیشتر و همچنین ویتامین‌های خاص و اسیدهای چرب متفاوت است. تغذیه مداوم با غذای سگ می‌تواند گربه شما را دچار سوء‌تغذیه شدید کند.

جگر

مقادیر کمی جگر خوب است، اما خوردن زیاد آن می تواند باعث مسمومیت ویتامین A شود. این یک بیماری جدی است که می‌تواند استخوان‌های گربه شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم شامل تغییر شکل استخوان‌ها، رشد استخوانی در آرنج و ستون فقرات و پوکی استخوان است. مسمومیت ویتامین A حتی ممکن است باعث مرگ شود.

خوراکی تشویقی بیش از حد

بیش از حد خوردن می تواند همان اثر منفی که روی انسان‌ها می‌گذارد برای گربه‌ها هم داشته باشد. تشویقی زیاد می تواند منجر به چاقی و حتی دیابت شود. حتی اگر مقدار کمی تشویقی می‌دهید، حتما به تناسب از وعده اصلی غذایی (غذای خشک یا تر) کم کنید تا سلامت حیوان دلبندتان در دراز مدت به خطر نیفتد.

خمیرمایه

قبل از پخته شدن، خمیر نان باید ور بیاید و این دقیقاً همان چیزی است که اگر گربه شما آن را بخورد در معده‌اش اتفاق می‌افتد. با  ورآمدن در داخل معده، خمیر می تواند شکم را کشیده و درد شدیدی ایجاد کند. علاوه بر این، هنگامی که مخمر خمیر را تخمیر می کند تا عمل بیاید، الکل تولید می کند که می تواند منجر به مسمومیت با الکل شود.

داروهای شما

مصرف داروهایی که برای انسان تجویز می‌شود یکی از مهمترین دلایل مسمومیت در گربه‌ها است. همانطور که برای فرزندان خود انجام می‌دهید، همه داروها را در جایی قرار دهید که گربه شما  نتواند به آنها برسد. و هرگز به گربه خود داروی بدون نسخه ندهید، مگر اینکه توسط دامپزشک توصیه شود. مواد اولیه مورد استفاده در داروهایی که در مسکن‌ها و داروهای سرماخوردگی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن رایج است می‌توانند برای گربه شما کشنده باشند.

انبار آشپزخانه: هیچ گربه ای مجاز به ورود نیست.

بسیاری از موارد دیگر که معمولاً در قفسه‌های آشپزخانه یافت می شوند می توانند به گربه شما آسیب برسانند. نگهداری مواد‌غذایی در جایی که گربه شما به آن دسترسی نداشته باشد و بسته نگه داشتن درهای انبار و کمد به محافظت از گربه در برابر بیماری‌های جدی مرتبط با غذا کمک می کند.

اگر گربه شما آنچه نباید را خورد

هر چقدر محتاط باشید، ممکن است گربه شما آنچه را که نباید پیدا کند و آن را ببلعد. یک ایده هوشمندانه این است که همیشه شماره دامپزشک محلی خود یا نزدیک‌ترین کلینیک اورژانس (اگر در خارج از کشور هستید مرکز کنترل سم برای حیواناتِ ASPCA) را جایی که می دانید می توانید سریعا در شرایط اضطراری پیدا کنید نگه دارید و اگر فکر می‌کنید گربه شما ماده‌ای سمی مصرف کرده است، بلافاصله درخواست کمک اضطراری کنید.

آنچه گربه ها می توانند بخورند

گربه‌ها گوشتخوار هستند و به گوشت احتیاج دارند. همفکری با دامپزشک در مورد غذای گربه‌ای که تهیه می کنید و رعایت دستورالعمل‌های روی برچسب کیسه غذا به شما کمک می کند اطمینان حاصل کنید رژیم غذایی گربه متعادل باشد و گربه شما سالم بماند. تغذیه  گاه به گاه گوشت گاو بدون استخوان یا برنج قهوه‌ای می تواند یک تشویقی قابل قبول باشد. اما بهتر است کم و دیر به دیر مصرف شود.

 www.vipetfood.com

 

آیا گربه‌ها می‌توانند غذای سگ بخورند؟

اطلاعات تماس

  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 23، واحد 2

اطلاعات تماس

  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 23، واحد 2

وی پت | VIPET


کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به شرکت وی پت | VIPET میباشد.